Burlesca ou triste: a viola nas mãos de Gregório de Matos e Fernando Pessoa

Authors

  • Cláudia Garcia

Keywords:

Fernando Pessoa, Gregório de Matos, viola

Abstract

The viola has been widely known and used in vocal accompaniment in Brazil and in Portugal, mainly from the seventeenth century onwards. In order to compare its different treatments, both symbolic and significant data regarding the instrument in different historical and cultural spaces or moments, we will analyse the poems “Anica” of the Brazilian musician-poet Gregório de Matos (1636-1695) and “No, not tired...” and “I came to the window” of the Portuguese poet Fernando Pessoa (1888-1935). For this, we intend to make a comparative analysis and interpretative reading of selected poems in order to identify the tensions, contexts and poetic devices used to build certain associations attributed to the viola.

Author Biography

  • Cláudia Garcia

    é professora na Escola de Música da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) e do Centro de Formação Artística da Fundação Clóvis Salgado. É doutoranda em Literaturas de Língua Portuguesa no curso de Letras da PUC Minas, mestre em Performance Musical pela UFMG, especialista em Princípios e Recursos Pedagógico em Música e bacharel em Violão pela UEMG.

Published

15-08-2016

Issue

Section

Articles

How to Cite

“Burlesca Ou Triste: A Viola Nas mãos De Gregório De Matos E Fernando Pessoa”. 2016. Estrema: Interdisciplinary Journal of Humanities 1 (8): 19. https://estrema.letras.ulisboa.pt/ojs/index.php/estrema/article/view/53.